Partner Autósiskola - Az Autósiskolák Portálja!

Kevésnek bizonyul a tanuló vezetők megszerzett gyakorlata


A jogosítvány megszerzése sajnos nem egyenlő a vezetéshez elegendő gyakorlat megszerzésével, ez köztudott tény. Sajnos a gépjárművezetést tanulóknak és az oktatóknak is egyformán igen nehéz a dolguk, egyrészt, mert oktatóból egyre több van, másrészt a tanulók szemszögéből azért, mert az árak igen magasak. Épp e miatt a legtöbben kizárólag az előírt minimális óraszámot veszik csak elméletből és gyakorlati vezetésből is. A vizsgához ez talán elég, de ahhoz, hogy nyugodt szívvel menjen ki egy frissen vizsgázott sofőr a nagy forgalomba, ahhoz már nem biztos.

Ma már pár hónap alatt hozzá lehet jutni a jogosítványhoz, de egyik fél sem gondol bele abba, hogy ilyen rövid idő alatt, vajon mekkora gyakorlatra tesz szert egy olyan ember, aki mindössze ezzel a tapasztalattal vág neki a nem veszélytelen közlekedésnek, mert a minimális óraszámnál többet nem tud anyagilag rászánni arra, hogy kellő gyakorlatot és magabiztos tudást szerezzen. Ez sajnos nem egy általánosítás, hanem tény, egyértelmű, hogy kevésnek tűnik a tanuló vezetők megszerzett gyakorlata.

Sokan úgy kelnek útra, hogy nincsenek tisztában a jobbkéz szabállyal sem, egyáltalán nincs tapasztalatuk abban, hogy hogyan kell bizonyos időjárási viszonyoknál alkalmazkodni a csúszós, jeges körülményekhez, azt pedig van, aki nem is érti, hogy mit jelent, ha a jármű alatta túl-, vagy alulkormányozott. megváltoztak az ide vonatkozó szabályok néhány ponton, éppen azért, hogy ezek az általános veszélyek csökkenthetők legyenek. Az autósiskolák által indított tanfolyamok rendje úgy változik, hogy a tanfolyam indulásától számítva legkésőbb kilenc hónapon belül az elméleti vizsgára be szükséges jelentkezni, és ugyancsak a tanfolyam kezdetéhez viszonyítva egy éven belül le is kell vizsgázni, Amennyiben valaki ezekből a határidőkből kicsúszik, a befizetett pénzt elveszíti. Ekkor pedig a tanfolyamot előröl kell kezdeni, ismételt befizetés mellett. Az érvényben lévő szabályok szerint ahhoz, hogy valaki gyakorlati vizsgára bejelentkezhessen, legalább 580 kilométernyi vezetési gyakorlatot kell szerezni, de a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke véleménye szerint a valóságban ez legtöbbször közel sem teljesül. Mivel a minimális megszerzendő gyakorlat mértékét egy vonatkozó kormányrendelet szabályozza, ennek megszegése azért sem elnézhető, mivel az oktatók a tantervben megszabott cca. 600 összesített kilométer után arányosan egy autóra egy tanóra tekintetében 21 kilométerre szükséges üzemeltetési költséget jogosultak elszámolni.

Az eddigiek során a vezetési kartonokra nem volt szükséges a tanóra kezdetének és befejezésének időpontján kívül más részletes adatot felvezetni, de most már a kilométeróra állásait is fel kell tüntetni, amivel igazoltan bizonyítani kell, hogy a vizsgát megelőzően a tanuló teljesített legalább 58 kilométernyi vezetést. A tanulóautók kilométerórájának állását a helyileg illetékes kormányhivatal erre kijelölt emberei leellenőrizhetik és a kartonnal összevethetik. Amennyiben a lekönyvelt megtett út és az óra állása között eltérést találnak, az autósiskolára és az oktatóra igen nagymértékű büntetést szabhatnak ki, ami elérheti még a százezer forintot is.

Ettől az évtől már arra is van lehetőség, hogy az oktató intézmény vezetője, de akár egy fiatal tanuló hozzátartozói is beülhessenek a járműbe a gyakorlati oktatási tanóra alatt. A teljes biztonságra nézve igen hasznos lenne, ha megvalósulna – oktatási terv keretében – az az ötlet, mely szerint a közlekedési ismereteket, mint tantárgyat kellene bevezetni az általános iskolai oktatásban, de akár a középiskolákban is. Igen nagy lépés lenne a biztonságos közlekedés elsajátítása a fiatalok számára, arról nem is beszélve, hogy az általános iskola elvégzésével egy időben a diákok már akár jogosítványt is szerezhetnének például segédmotoros kerékpárra, a középiskolából pedig már úgy távozhatnának, hogy az érettségi bizonyítvány mellé jogosítványt is szerezhetnének. Sajnos ez ma még csak ötlet szinten mozog, de szerencsére már jó pár iskola van hazánkban, ahol így is igen nagy hangsúlyt fektetnek a közlekedési ismeretek elsajátítására, remélhetőleg ez a tendencia folytatódik és nem növekszik tovább az  probléma, hogy kevésnek tűnik a tanuló vezetők megszerzett gyakorlata.